Subject: FW: Ajutise kaitse taotlemisel ja pikendamisel küsitavad andmed
From: "Kristiina Albi" <[email-masked]>
To: "Kadi Kallas" <[email-masked]>
Cc: "Liina Lust-Vedder" <[email-masked]>, "Vallo Olle" <[email-masked]>
Date: Wed, 7 Feb 2024 14:22:39 +0200

From: Anneli Viks [mailto:[email-masked]]
Sent: Wednesday, February 7, 2024 11:29 AM
To: Kristiina Albi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Cc: SiM info <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: Ajutise kaitse taotlemisel ja pikendamisel küsitavad andmed

Tere!

Pöördusite minu poole e-kirjaga, milles soovite teavet kontrollimaks, kas 
siseministri 18.12.2015 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/128122023004?leiaKehtiv> määruse nr 86 
„Ajutise kaitse saaja ja tema perekonnaliikme elamisloa taotlemise, andmise, 
pikendamise ja kehtetuks tunnistamise kord ning elamisloa taotlemisel 
esitatavate tõendite ja andmete loetelu“ § 9 lg 3 punkt 21 ning § 10 punkt 
21 on kooskõlas põhiseadusega. Nimetatud sätete kohaselt nõutakse ajutise 
kaitse taotlejalt ning ajutist kaitset pikendada soovivalt inimeselt andmeid 
selle kohta, kas taotleja on olnud sõjakuriteo ohver või tunnistaja.

Määruse § 9 lg 3 punkt 21 ja § 10 punkt 21 jõustusid 02.12.2022. Nimetatud 
sätted lisati määrusele kooskõlastusringil esitatud Kaitsepolitseiameti 
ettepanekul.
Määrusesse lisatud küsimuste vajadust põhjendati sellega, et kõigis Eestis 
viibimisaluse, sh rahvusvahelise kaitse, menetlustes on oluline tuvastada 
isikust lähtuv võimalik oht avalikule korrale või riigi julgeolekule. 
Ühtlasi võib sõjapõgenikel olla kriitiliselt olulist informatsiooni, mis 
võimaldab vastutusele võtta neid inimsusvastaste kuritegude toimepanijaid, 
kes on ajutist kaitset taotleva isiku põgenemise põhjustajaks. Vajaliku 
informatsiooni olemasolu tuvastamiseks ning edasiste menetluslike sammude 
üle otsustamiseks on oluline küsida vähemalt minimaalseid andmeid, et 
eelmainitud eesmärke täita.
Kõnesolevaid andmeid kasutavad korrakaitse ja julgeolekuasutused 
viibimisaluse menetlustes oluliste asjaolude tuvastamiseks, eelkõige 
võimaliku avaliku korra ja julgeolekuohu välja selgitamiseks.

Kui soovite täpsemaid selgitusi, soovitan pöörduda [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>
Parimat
Anneli Viks

Anneli Viks
nõunik
Siseministeerium

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
+372 5866 7716
 <https://www.siseministeerium.ee/> 
<http://www.facebook.com/siseministeerium> 
<https://open.spotify.com/show/1LO39xEFNzMh1Hd5ExumMi?si=9c67417b19184c53>

From: Kristiina Albi <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, January 16, 2024 12:53 PM
To: Anneli Viks <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Ajutise kaitse taotlemisel ja pikendamisel küsitavad andmed

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

ASUTUSESISESEKS KASUTAMISEKS Alus: AvTS § 35 lg 1 p 2
Märge tehtud: 16.01.2024 Juurdepääsupiirang kehtib kuni: 16.07.2024
Tere,

Õiguskantsleril paluti kontrollida, kas siseministri 18.12.2015 määruse 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/128122023004?leiaKehtiv>  nr 86 „Ajutise 
kaitse saaja ja tema perekonnaliikme elamisloa taotlemise, andmise, 
pikendamise ja kehtetuks tunnistamise kord ning elamisloa taotlemisel 
esitatavate tõendite ja andmete loetelu“ § 9 lg 3 punkt 21 ning § 10 punkt 
21 on kooskõlas põhiseadusega.

Määruse kohaselt nõutakse ajutise kaitse taotlejalt ning ajutist kaitset 
pikendada soovivalt inimeselt andmeid selle kohta, kas taotleja on olnud 
sõjakuriteo ohver või tunnistaja. Küsimus on, miks on sellised andmed 
ajutise kaitse elamisloa taotlemiseks ja elamisloa pikendamise otsustamiseks 
vajalikud.

Selle muudatuse seletuskirjas on kirjeldatud isikuandmete kogumise 
põhimõtteid. Samas ei ole põhjendatud, miks on vaja inimesel esitada ajutise 
kaitse alusel elamisloa taotlemisel ja pikendamisel andmeid selle kohta, kas 
taotleja on olnud sõjakuriteo ohver või tunnistaja (eelnõude infosüsteemi 
toimik 22‑1246/01 
<https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/c10a1435-09b4-4970-af50-d22e9eb3f76e?activity=1#Uvs8v1BR> 
 ).

Seetõttu palun infot järgmiste küsimuste kohta:
1.       Mis eesmärgil küsitakse ajutise kaitse taotlejatelt ja 
pikendajatelt andmeid selle kohta, kas inimene on olnud sõjakuriteo ohver 
või tunnistaja?
2.       Kuidas aitavad need andmed kaasa ajutise kaitse ja selle 
pikendamise taotluse lahendamisele?
3.       Kuidas on nende andmete küsimine kooskõlas seletuskirjas 
kirjeldatud isikuandmete töötlemise põhimõtetega?
4.       Mida on antud andmetega seni tehtud?

Olen tänulik ka täiendava info eest, mis aitaks saada selles küsimuses 
selgust.

Lugupidamisega

Kristiina Albi

Nõunik
Õiguskantsleri Kantselei
Kohtu 8
15193 Tallinn
Tel: 693 8404
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.oiguskantsler.ee> www.oiguskantsler.ee